divendres, 17 de juny del 2011

Via Ferrada del Tossal Gran d'Aixovall

Com Arribar

A la carretera de Sant Julià de Lòria a Andorra la Vella, ens desviem a la rotonda que porta a Aixovall i Ós de Civís. Girem la primera a mà dreta per aparcar a l'ermita de Santa Filomena.

FITXA TÈCNICA
Equipadors Atac
Any de construcció: 1.999
  • Aproximació a peu: 5 min.
  • Ascensió de la via: 45 min.
  • Baixada a peu: 15 min.
  • Desnivell de la via: 70 m.
  • Alçada cim: 990 m.
  • Longitud: 150 m.
  • Orientació: E
  • Dificultat: fàcil.
  • Observacions: Accés lliure.

Recorregut

Nosaltres desprès de fer la via ferrada de Sant Vicenç d'Enclar, tot just a 3 Km., d’aquesta, em decidit arrodonir el dia venint a recòrrer la via ferrada del 'Tossal Gran d'Aixovall' que es troba en el petit poble de Aixovall, que pertany a la parròquia de Sant Julià de Lòria, prop de la frontera hispanoandorrana. Com el poble és bastant petit estem a pocs metres de l'inici de la ferrada, l'aproximació la fem en 3 a 5 minuts.

Creuem el poble passant pel costat de la discoteca “Lluna Plena” que es troba tancada (amb un rètol de lloguer), seguim per un tram molt curt de carrer paral·lels al riu, després de creuar un camp de tabac, arribem a la ferrada. S'inicia baixant a mà dreta, al peu del riu Valira i el primer tram és un petit escalfament per a la part més llarga de la via.

La via comença així ràpidament i a peu de riu Valira amb una primera paret vertical de 10 metres que puja inclinant lleugerament a la dreta i acusant una sortit molt fàcil. Des d'aquest primer tram ens adonem de com muntada està aquesta via i de la seguretat que ofereix el seu equipament.

Al final d'aquest primer tram arribem a un camí que baixa gairebé fins al riu i que ens adreça a una altra paret, el veritable inici de la via.

Aquesta primera pujada és variada i al principi poc vertical, amb passos ben instal·lats per aprofitar els relleus de la roca.

Ràpidament arribem a una bifurcació, sense indicacions ... Si volem dificultat hem d'escollir la variant dreta, que ens porta a un pas 'difícil' la ascensió és una mica més llarga i amb un desplomat que suposa un gran esforç de braços i uns nervis templats.

Si no volem complicacions escollim l'esquerra que no té desplomat i és més directa però exposada a l'altura, jo personalment escolleixo aquesta, encara que som un grup amb diferents nivells i hi han opcions per tots els gustos, així que ens dividim.

Les variants es tornen a unir més amunt on només queda un tram de grapes vertical i molt aeri per arribar al cim, amb una tendència suau al desplom, que podem superar sense cap dificultat.
Final
Des d’aquí d’alt podem contemplar la panoràmica que ens acompanya aquest mati, dels pobles i nuclis d’Andorra, però des d’una perspectiva única.
Descens
La baixada al pàrquing està equipada amb cordes i cables perquè el descens sigui més ràpid i còmode, la veritat es que es molt suau.

Un cop a l’aparcament dels cotxes ens canviem de roba i ens posem wappos i decidim anar a dinar algu ràpid al Centre Comercial El Punt de Trobada i així desprès podem aprofitar per comprar alguna coseta i posar benzina, vosaltres mateixos.
A sigut una sortida en la que i hem participat 13 amics dels quals 3 eren novells, però han fet un paper i han donat un nivell de força confiança, entre d’altres a sigut la primera vegada que participavem junts en una ferrada.
I com no hem contat amb la companyia de l'esgarrapacrestes i el seu amic Joan, un es audaç en allò que es proposa i l'altre un gran veterà de l'escalada i allò que se li presenti, un parell de mestres que val la pena aprofitar per aprendre.
En general a sigut una sortida molt amena i en molt bona sintonia, que al menys a mi m’ha deixat amb ganes de tornar-hi, fins la propera. Siauuuuuuuuuuuu