diumenge, 5 de juliol del 2015

Via Berta a la Paret de l'Ordiguer

Via: Berta
Agulla/Paret: Paret de l’Ordiguer 2.346m.
Zona: El Cadí
Dificultat: V (MD)
Dificultat obligada: V
Llargària: 35+20+25+50+20+20+25+30+40+45+35=345 metres + 100 (III), de carena d’acoblament.
Grau d’exposició: Alt
Grau de compromís: Alt
Aperturistes: J.Matas i J. Lalueza (juliol de 1983)
Equipament: Via semi-equipada amb pitons i espits, cal reforçar o muntar algunes reunions.
Material: 12 cintes llargues i alguna de curta de suport a les reunions + joc de tascons i friends fins al 3 de Camelot, bon assortit de bagues i alguna de ben llarga (3m.)
Orientació: Nord
Cordada: ..... i Josep Maria GX
Data: 05.07.2015
Observacions:
Aquest cap de setmana ens hem volgut iniciar amb l'escalada de més essència a clàssica mirant cara a cara al perill, l'aventura i l'extrem de l'aventura, a caigut la via Berta una via molt més exigent del que les piulades diuen i a la que teniu que anar preparats per qualsevol cosa, és una via de caire de pur alpinisme amb el que l'experiència i la navegació et pot salvar la vida o trobar-te al mig d'un bon absurd en un paratge solitari i atroçment bell, un gaudir d'adrenalina, llàstima perquè si l'aproximació es feixuga, el descens es suïcida, tot un plaer de viure la vida intensament.

Accés amb cotxe:
Si voleu arribar en poc temps teniu que passar i pagar el Túnel del Cadí (quasi 12€), fins a Martinet i allà seguir en direcció al poblet d’Estana, el passeu de llarg fins trobar a la dreta una font i uns metres més endavant un espai adequat per aparcar.
Aproximació a peu 1:30 h:
Ens dirigim a Estana i un cop creuat el poble continuem fins que trobem un aparcament on deixar el vehicle. Des d’allí seguim a peu cap a Prat de Cadí (PR). Un cop a Prat de Cadí, amb la paret davant nostre, continuem pel corriol amb marques grogues i blanques que mena cap a la Canal de Cristall. Abans d'entrar a la canal ens desviem a la dreta fins a peu de via. Una rampa característica uns metres a l’esquerra de l’Anglada-Cerdà ens marca l'inici de la via.

Descens 3 hores:
Des de la darrera reunió superem un contrafort i continuem per l’aresta amunt, superem un ressalt tot molt fàcil (III) i arribem a una vira que baixa cap a l’esquerra (fites!!!). Seguim descendint  per un terreny molt perillós a on fer-se mal es molt fàcil, així que aneu amb molt de compte fins arribar a la Canal de Cristall per on seguim baixant i a on el perill incrementa moltíssim en trencar-se i desfer-se tot el que trepitgem i toquem, desprès prenem el camí que segueix amb marques de PR (blanques i grogues), que ens mena a Prat de Cadí i d’allí fins a l’aparcament.
!!!!!Els graus son Clàssics!!!!............
Menció als LLargs 8 i 9 (V)
de la via val la pena comentar per la seva dificultat els llargs
8 que cataloguen de grau com a V i amb el que tenim que escalar barallant-nos per un diedre ple d’ortigues (per donar més emoció), amb encastaments i avançant segons la tècnica de cadascú, a on la millor presa es troba en el flanqueig aeri per entrar a la reunió, no feu ni cas del grau de les ressenyes perquè us podeu quedar sorpresos.
El llarg 9 V segueix per un bon flanqueig pel que tindrem que trobar el millor traçat no sempre evident i a on la roca et fa esglaiar i quan creus que has passat el pitjor has de tirar recte amunt per una placa fina, fina, filipina, que al millor que pots fer amb les mans es posar-te-les a la butxaca o be si tens nassos trobar peus, però el millor que pots fer és sense pensar-t’ho gaire fer un cop de gas diabòlic i tirar amunt com un poses.
Millors llargs de la via 10 (IV-) i 11 (V)
Per nosaltres son els que tenen millor roca de tota la via i el grau es real i ben ajustat però comparativament amb els altres res a veure, llargs 5 estrelles a on, aquí si gaudeixes de valent.
Us vull avisar que a la reunió 11 només han deixat un parabolt amb anella, veient l’espàrrec del altre parabolt petat i tenint que reforçar-la amb un friend dels més petits des d’una fissureta.
Ara jo també m'he quedat captivat per la Roca Verda i amb ganes de fer la via Castells-Barberà, encarà que no he trobat massa res.