divendres, 14 d’octubre del 2011

Canal Roja o Barranc del 3 en Ratlla

Descripció:
El massís de Montserrat tot i ser un massís on no existeixen cursos d’aigua permanents, Montserrat també compta amb diversos barrancs o canals que ofereixen la possibilitat de practicar-hi el descens d’engorjats. Passos estrets on les parets s’aproximen fins quasi tocar-se, verticalitat constant i gran quantitat de desgrimpades entre grans blocs de pedra, ens permetran gaudir d’un altre tipus de descens diferent als que trobem en altres indrets.
Ni la difícil progressió dels barrancs excavats en conglomerat ni el fet de no tenir aigua no són raons suficients per no realitzar aquest descens que amaga l’encant i la bellesa singular que tan sols trobarem a la muntanya màgica.

COM ARRIBAR-HI:
De la carretera nacional A-2 prendrem la sortida de la població del Bruc. Poc després deixem la carretera que marxa recte cap al poble del Bruc i seguim per la dreta una carretera que es dirigeix cap a la urbanització del Bruc Residencial. Circulem un quilòmetre pel lateral de la carretera en el sentit contrari al que portàvem fins que una senyalització ens obliga a girar. Som al carrer de la Vinya Nova. A partir d’aquí  tan sols hem d’anar seguint el rètols que ens conduiran fins al restaurant de la Vinya Nova. Un cop allà, continuem per la pista de l’esquerra deixant la masia a mà dreta fins arribar  el mas de Can Jorba, punt on estacionarem el nostre vehicle.

APROXIMACIÓ:
Des de l’aparcament continuem per la pista i a la dreta al final d'una baixada i abans d'arribar a el curs del torrent de la coma d'En Pastor hi trobem tot un llit pedregós, l'agafem, seguint les marques grogues pel bosc i comencem a enfilar-nos per un corriol que puja constantment, així que decidits embosquem alçada ràpidament fins sortir a la carena per sobre el torrent de la Coma d'En Pastor.
Desprès d'unes quantes ziga-zagues ja hem agafat suficient alçada com per poder contemplar una extensa plana amb els camps d'oliveres i al fons el Bruc.
Seguim pujant i travessant d'un cantó a l'altre del torrent seguint les marques i salvant passos rocosos força interessants fins trobar-nos al davant nostre per superar-lo el mític Pas de la Llastra, un pas estret, ben marcat i curt en el que ens desafien uns 5 metres drets i terrossos amb pedres soltes a la part final. fins arribar desprès d’uns 45’ al Coll del Mosset.
Aquí parem a esmorzar per recuperar forçes i equipar-nos amb els estris que avui farem servir i mentres  podem admirar amb tranquil·litat el Faraó, El Montgrós i Els Plecs de Llibre, entre moltes altres agulles i espadats.
També podem veure un cingle amb una roca foradada a la nostra dreta que rep el nom de l’Ajaguda. A partir d’aquest punt el camí baixa progressivament deixant el barranc  a mà dreta fins  creuar-lo.

FITXA TÉCNICA:
Longitut: 900 metres
Desnivell : 300 metres
Grup de 9 integrants
Aproximació: 45’
Temps de descens: 4h aproximadament amb l'esmorzar i les múltiples esperes.
Retorn: 15’

Material:Corda de 60 metres ó 2 de 30 metres, casc, arnés, devallador i bagues de seguretat.

DESCENS:
El barranc comença amb desgrimpades, la majoria equipades amb cordes i ràpels d’entre 5 i 15m que ens permeten progressar els nou integrants d’avui, entre passadissos estrets.
Aquest tram dona pas a la part més espectacular i aèrea del descens, on combinem amb passos ben curiosos com per exemple superar un pas per sobre d’un tronc d’arbre.
Seguim per uns encaixats tobogants que no ens donen gaires opcions de superació en els que podrem posar a prova la nostre tècnica de progressar per oposició.
Ara s’encadenen el sis ràpels de més longitud del descens, l’últim dels quals amb una llargada de 30m amb el tram final volat sobre la cova dels Degotalls.
Un dels inconvenients que pot esdevenir una dificultat al llarg del descens és l’haver de superar, potser, alguna badines amb aigua estancada, que avui com fa moltes setmanes que no plou les hem trobat seques.

RETORN:
Un cop fet l'ùltim ràpel, recollim el material i agafem el camí que passa per les vies esportives de Can Jorba, que en pocs minuts (15’), ens porta fins a l'aparcament on hi tenim el cotxe.